Webfleet viert 25-jarig bestaan als vooraanstaande oplossing voor wagenparkbeheer

Webfleet viert 25-jarig bestaan als vooraanstaande oplossing voor wagenparkbeheer

13 juni 2024 om 10:37

Webfleet viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum. Het bedrijf is sinds de marktintroductie in Duitsland in 1999 gegroeid tot een van de wereldwijd vooraanstaande oplossingen voor wagenparkbeheer met meer dan 60.000 klanten, die chauffeurs in 180 landen ondersteunen. 



“Telematica heeft een revolutie teweeggebracht in de transportsector en is geëvolueerd van eenvoudige voertuigvolgsystemen naar uitgebreide oplossingen voor wagenpark- en gegevensbeheer. De huidige voertuigen genereren veel meer data dan voorheen, van gegevens over trailers tot informatie over de banden. Bedrijven kunnen dankzij de integratie van deze verschillende gegevensbronnen binnen één centrale oplossing voor wagenparkbeheer hun activiteiten voortdurend ontwikkelen en optimaliseren”, aldus Jan-Maarten de Vries, President Fleet Management Solutions bij Bridgestone Mobility Solutions.



Complexiteit

De integratie en naadloze uitwisseling van gegevens zijn essentieel voor wagenparkbeheerders, aangezien nieuwe gebruikscenario’s van verschillende aanbieders komen en de behoeften van klanten steeds complexer worden. Artificiële intelligentie zal de lat nog hoger leggen en meer mogelijkheden bieden om oplossingen voor wagenparkbeheer te verbeteren. Voorbeelden zijn de optimalisatie van routeplanning, voorspellend onderhoud en toezicht op de veiligheid van chauffeurs. 



Toegevoegde waarde

De Vries: “Telematica zal blijven zorgen voor een hoger rendement naarmate wagenparken nieuwe uitdagingen aangaan. Vooral AI-oplossingen en elektrische voertuigen zullen in de toekomst een enorme impact hebben op wagenparkbeheer. Voor ons is het duidelijk dat partnerschappen en samenwerking essentieel zullen zijn bij het ontsluiten van nieuwe mogelijkheden en het leveren van nieuwe diensten en bedrijfsmodellen om onze klanten toegevoegde waarde te bieden in deze snel veranderende tijden”. 



Een korte geschiedenis van Webfleet



1999: Introductie van Webfleet, een van ’s werelds eerste SaaS-oplossingen voor wagenparkbeheer 




  • DataFactory AG, een start-up die in 1994 werd opgericht in Leipzig, lanceert Webfleet 1.0 – de eerste gecentraliseerde oplossing voor wagenparkbeheer met een visuele gebruikersinterface. Aangezien wagenparken toegang hebben tot deze geavanceerde technologie zonder lokale installatie, biedt deze software-as-a-service (SaaS)-oplossing een ongekende schaalbaarheid. Wagenparkbeheerders begrijpen al snel welke kracht deze dynamische nieuwe oplossing binnen handbereik brengt.



2001: Wagenparkbeheerders en chauffeurs komen dichter bij elkaar 




  • Webfleet, Blaupunkt en Siemens bundelen hun krachten en lanceren een van de eerste connected navigatiesystemen dat tracking integreert met heen-en-weer communicatie met de bestuurder. Wagenparkbeheerders en chauffeurs kunnen nu een effectievere, dynamischere en snellere samenwerking realiseren.



2005: Voortrekker in de eerste golf van track-en-trace




  • TomTom neemt DataFactory over en combineert de oplossing voor wagenparkbeheer van Webfleet met apparatuur van TomTom en LINK. De verbonden navigatie en orderbeheer bieden wagenparkbeheerders een enorme reeks nieuwe inzichten waarmee zij sneller slimme beslissingen kunnen nemen. 



2006: Europa’s nummer één




  • Webfleet groeit snel dankzij internationale uitbreidingen, overnames en partnerschappen. Met de lancering van TomTom WORK wordt Webfleet de leidende oplossing voor wagenparkbeheer in Europa.



Vanaf 2010: Voortdurende innovatie en groei




  • Chauffeurs krijgen een betere online verbinding dankzij de PRO 7100 en 9100 Driver Terminals die veel tijd op de weg besparen dankzij verbeterde routebegeleiding en snellere routeberekening. Vanuit een gestroomlijnde, gebruiksvriendelijke interface krijgen chauffeurs toegang tot een aantal functies en tools die hen helpen hun werk veiliger en beter uit te voeren. Voertuiggegevens worden gebruikt voor brandstofoptimalisatie, duurzaam transport en coaching van bestuurders. Webfleet lanceert Optidrive, een complete aanpak die bestuurders helpt hun prestaties voortdurend te verbeteren en bijdraagt aan veiligere ritten, een lager brandstofverbruik en duurzamere wagenparken. 



2019: Webfleet wordt onderdeel van Bridgestone 




  • Webfleet neemt de volgende grote stap in zijn groeitraject. Naast banden, geavanceerde bandenoplossingen en het retailnetwerk van Bridgestone, is Webfleet nu een belangrijk onderdeel van een end-to-end wagenparkmodel. 



2020: Het EV-traject begint




  • Nu steeds meer bedrijven zich bewust worden van de voordelen van elektrische voertuigen (EV’s), wil Webfleet hen ondersteunen op dit traject. Met de oplossing voor EV-wagenparkbeheer van Webfleet kunnen gebruikers zien welk voertuig met een brandstofmotor (internal combustion engine, ICE) in het wagenpark vervangen kan worden door een elektrisch model. Zij kunnen bovendien de ICE-voertuigen monitoren naast de EV’s monitoren en een efficiënte laadstrategie opstellen die de ROI optimaliseert.



2024 en verder: Mobiliteitsoplossingen voor de toekomst 




  • Webfleet blijft zich inzetten voor het gebruik van geavanceerde technologieën, om zo de uitdagingen van wagenparkbeheerders aan te pakken. De integratie van bandensensoren, dashcams, AI en IoT verbetert de efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid in de wagenparksector nu en in de toekomst.


Webfleet viert 25-jarig bestaan als vooraanstaande oplossing voor wagenparkbeheer

Webfleet viert 25-jarig bestaan als vooraanstaande oplossing voor wagenparkbeheer