Webfleet steunt voorbereiding op zero-emissiezones

Webfleet steunt voorbereiding op zero-emissiezones

8 mei 2024 om 09:29

Webfleet wijst fleetmanagers op de meerwaarde van wagenparkbeheersystemen met het oog op het in werking treden van nieuwe zero-emissiezones volgend jaar. Vanaf 1 januari 2025 mogen bepaalde vervuilende bestel- en vrachtwagens niet langer in deelnemende Europese steden en gemeenten rijden. Voor wagenparkbeheerders wordt het daarom belangrijker dan ooit om op de hoogte te blijven van de handhavingsmechanismen in deze zones om overtredingen te voorkomen.



Een zero-emissiezone (ZEZ) is een specifiek afgebakende regio waarin bepaalde voertuigen 7 dagen per week en 24 uur per dag niet of alleen onder strikte voorwaarden binnen mogen, omdat ze te veel schadelijke stoffen uitstoten. Binnen steden worden zero-emissiezones aangewezen om de meest vervuilende voertuigen te beperken en zo de luchtkwaliteit te verbeteren. Voertuigen die niet aan specifieke emissiestandaarden voldoen, worden geweerd of moeten een vergoeding betalen om deze zones binnen te mogen. Het aanpakken van luchtvervuiling is een urgente prioriteit. Volgens gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vormt luchtverontreiniging het grootste milieurisico voor de volksgezondheid.



Nieuwe ZEZ’s

Zero-emissiezones kunnen gezamenlijk jaarlijks ongeveer 1,0 megaton aan CO2-besparing opleveren en dragen bij aan het doel van volledig zero-emissietransport in 2050. In Nederlands hebben 29 gemeenten een besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen vanaf 2025. De ingangsdatum van de zero-emissiezones kan echter per gemeente verschillen. Twintig gemeenten gaan hiermee van start in 2025, zes in 2026, twee in 2027 en één in 2028. Daarnaast onderzoeken vier gemeenten momenteel of en wanneer zij het initiatief omarmen.



Het aantal zero-emissiezones neemt overigens over heel Europa toe. Volgens Transport & Environment is het aantal gestegen van slechts drie in 1996 naar 320 in 2022. Naar schatting zouden er tegen 2025 meer dan 500 van dergelijke zones in Europa kunnen zijn, waarbij bovendien veel steden overwegen om zero-emissiezones in te voeren, waar alleen niet-uitstotende voertuigen welkom zijn. Zo heeft Stockholm bijvoorbeeld plannen om eind dit jaar de toegang tot het stadscentrum voor benzine- en dieselauto’s te verbieden. Amsterdam volgt een vergelijkbaar pad, met als doel om tegen 2025 emissievrije zones te creëren.



Handhaving

Een ZEZ wordt gecontroleerd met behulp van ANPR-camera’s aan de invalswegen. “Het is dan ook van cruciaal belang voor wagenparkbeheerders om op de hoogte te blijven van de handhavingsmechanismen om overtredingen te voorkomen”, stelt Taco Olthoff, EV Program Director van Bridgestone Mobility Solutions. “In veel zero-emissiezones kunnen voertuigen die niet aan de emissienormen voldoen, worden beboet voor het betreden van de beperkte gebieden. De standaard toegangsprijzen kunnen variëren op basis van factoren zoals het type voertuig, het emissieniveau en de verblijfsduur. Sommige steden bieden vrijstellingen of kortingen voor elektrische voertuigen, hybrides of voertuigen die aan specifieke emissiecriteria voldoen.”



Wagenparkbeheersysteem

Zero-emissiezones in Europa zijn onderdeel van een bredere milieuwetgeving, waar ook Fit for 55, een EU-toezegging om tegen 2030 de uitstoot van broeikasgassen met 55% te verminderen, en de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die bedrijven verplicht om onder andere te rapporteren over hun CO2-uitstoot, deel van uitmaken.



Met deze context in gedachten is het aangeraden aan wagenparkbeheerders om een strategie te ontwikkelen om hun wagenpark koolstofvrij te maken. Software voor voertuigconnectiviteit en wagenparkbeheer helpt om te gaan met veranderende regelgeving en plannen voor de lange termijn zonder uw dagelijkse operaties te verstoren.“Door voertuigen te koppelen aan een wagenparkbeheersysteem, kan men realtime updates ontvangen die helpen bij het nemen van snelle beslissingen. Voertuigvolgsystemen, in combinatie met professionele navigatie, houden fleetmanagers op de hoogte wanneer hun chauffeurs mogelijk verboden zones binnenrijden. Daarnaast kunnen routeplanningstools helpen om reizen te optimaliseren en bepaalde gebieden te vermijden. Een oplossing voor wagenparkbeheer zoals Webfleet biedt realtime en historische gegevens over het wagenpark, zodat men kan analyseren hoe brandstof te besparen en de uitstoot te verminderen”, besluit Taco Olthoff.


Webfleet steunt voorbereiding op zero-emissiezones

Webfleet steunt voorbereiding op zero-emissiezones