De Jong-Grauss Transport (JGT) uit Hoogvliet heeft een bijzondere primeur. De specialist in
containertransport heeft de eerste Volvo FH Aero Electric in Europa met ADR AT-goedkeuring
in gebruik genomen waarmee het een specifieke categorie gevaarlijke stoffen mag vervoeren.
Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant in Europa die een elektrische truck met ADRgoedkeuring
levert. “Tot dusver kon je met een elektrische truck geen ADR-transport doen, maar
nu is dat wel mogelijk”, vertelt Jan Verlaan, directeur van JGT.
De Volvo FH Aero Electric heeft een RDW-goedkeuring voor ADR AT-transporten. Dat betekent
dat een aantal specifiek type ADR-transporten met deze truck mag worden uitgevoerd, zoals het
vervoer van giftige stoffen, vluchtige stoffen en vaste stoffen.
“Voor onze opdrachtgevers die deze stoffen willen laten vervoeren, kunnen wij het transport nu
dus emissievrij uitvoeren met deze elektrische vrachtwagen. Want ook zij zijn bezig met het
verkleinen van hun CO2-footprint en vragen ons wat wij als vervoerder doen op het gebied van
milieu en duurzaamheid. Dat sluit aan op onze inzet om onze CO2-uitstoot te verkleinen en daar
draagt de komst van deze elektrische truck aan bij”, licht Verlaan toe.
50 ton GCW
Een belangrijk voordeel van de Volvo FH Aero Electric is dat de truck technisch en wettelijk
geschikt is voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton en een relatief laag eigen gewicht
kent. Na een vergelijking koos JGT dan ook voor Volvo Trucks.
“In ons werk telt elke kilo, dus een hoog GCW in combinatie met het laadvermogen is een groot
pluspunt”, zegt Verlaan. “Van onze 110 vrachtwagens is de helft al Volvo, dus we kennen zowel
het merk als de mensen erachter. Dat vertrouwen is extra belangrijk bij een nieuwe stap zoals
elektrisch rijden.”
De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center. Verlaan: “Zij hebben
ons uitstekend geadviseerd over wat we nodig hebben, inclusief oplossingen voor de
laadinfrastructuur. Ook heeft VGTC voor ons het traject bij de RDW doorlopen om de ADR ATgoedkeuring
te krijgen.”
Opladen op eigen locatie
De truck is uitgerust met zes accupakketten, goed voor een totale capaciteit van 540 kWh. Het
opladen gebeurt op het eigen terrein van JGT. “Bij onze vestiging in Hoogvliet hebben we een
mobiele oplader. Aan het einde van de werkdag gaat de truck aan de oplader, zodat de accu’s ’s
ochtends weer volledig zijn opgeladen als de chauffeur vertrekt”, vertelt Verlaan.
Volvo Trucks Nederland
Marketing, Communicatie en PR
Stationsweg 2
4153RD Beesd
Web
volvotrucks.nl
2
Chauffeur enthousiast
Inmiddels heeft JGT de eerste ritten gemaakt met de nieuwe truck. Verlaan: “Deze eerste
elektrische vrachtwagen is voor ons een testcase. Niet alleen voor chauffeurs, maar zeker ook
voor de planning. We gaan er in de praktijk achter komen wat haalbaar en realistisch is. De
chauffeur is in ieder geval heel enthousiast. Ik heb zelf inmiddels ook een rondje gereden en wat
mij opvalt, is dat de truck rijdt als een luxe auto en ook de stilte in de cabine is wat mij betreft
een groot pluspunt.”
Zuinig rijden
De Volvo FH Aero Electric is onderdeel van de nieuwe Volvo Aero-range: de zuinigste serie die
Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport. Onderscheidend is het
aerodynamisch design van de truck. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer
dan die van een standaard Volvo FH, wat zorgt voor een sterk verbeterde aerodynamica en dus
een lager energieverbruik en een grotere actieradius.
Over JGT
JGT is opgericht in 1981 en is gespecialiseerd in containervervoer over de weg in heel Europa.
Het bedrijf is met name actief in Nederland, Duitsland, België, Engeland en Frankrijk en doet
onder meer zeecontainertransport, ADR-Afvaltransport, koeltransport en transport met kiep- en
tankcontainers.