Webfleet voorspelt voor 2024 een integratie van artificiële intelligentie om de prestaties en de veiligheid te verbeteren, de vermindering van de CO2-uitstoot, de elektrificatie van wagenparken en de invoering van intelligente laadsystemen voor elektrische voertuigen.
De integratie van AI verbetert prestaties
AI verspreidt zich over alle bedrijfssectoren en transformeert alles, van programmering en gegevensbeheer tot IT-beveiliging en training. AI speelt inmiddels ook een belangrijke rol in de auto-industrie, waar het bijdraagt aan vooruitgang op het gebied van autonoom rijden, verbetering van verkeersveiligheid en optimalisatie van vlootbeheer met behulp van data.
In 2024 zal AI volgens Webfleet vooral vooruitgang boeken bij het analyseren en verwerken van beelden van boordcamera's, het optimaliseren van activiteiten van bedrijfswagens dankzij nauwkeurigere analyse van gegevens van geconnecteerde voertuigen en het verbeteren van verkeersomstandigheden en infrastructuur. De digitalisering van de transportsector en de bouwsector zal in een stroomversnelling raken, zo verwacht de leverancier, omdat het verbinden van voertuigen aan systemen voor wagenparkbeheer een echt voordeel biedt.
“Recent hebben we een grote technologische vooruitgang gezien”, zegt Jan-Maarten de Vries, CEO van Webfleet Solutions en Bridgestone Mobility Solutions. “Het verbinden van voertuigen en het verbeteren van de vooruitgang van AI in gegevensanalyse verhogen het prestatieniveau van wagenparken. De digitalisering van bedrijfsvoertuigen zal versnellen, omdat het verbinden van voertuigen en het verzamelen van gegevens steeds meer voordelen met zich meebrengen.”
De veiligheid van wagenparken verbeteren
Het gebruik van AI draagt volgens Webfleet ook bij aan de veiligheid, aangezien het automatisch risicovol gedrag detecteert en de bestuurder informeert. "Dit voorkomt gevaarlijke situaties", zegt De Vries. "Volgens de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) veroorzaken verkeersongevallen elk jaar ongeveer 1,3 miljoen doden en 50 miljoen gewonden. Daarom is er een wereldwijd plan opgesteld om het aantal doden en gewonden op de weg tegen 2030 met minstens 50% te verminderen. Het plan omvat maatregelen zoals strengere controles op de rijtijden en verplichte rusttijden, maar ook het gebruik van boordtechnologie moet veiliger rijgedrag aanmoedigen."
Volgens recent onderzoek onder bestuurders van Webfleet is verkeersveiligheid namelijk de grootste zorg van Europese beroepschauffeurs.
Het aanbod van Webfleet omvat boordcamera's die de veiligheid van klanten verbeteren en bestuurders beschermen. Sommige klanten die bij een ongeval betrokken waren, konden bijvoorbeeld hun bestuurders snel vrijpleiten door met behulp van een video te bewijzen dat hun bestuurder geen schuld had. Dit zorgt voor een vermindering van frauduleuze claims en het bedrag aan premies dat aan verzekeraars wordt betaald.
CO2-uitstoot berekenen en verminderen
Sinds januari 2024 is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht in de Benelux. Deze nieuwe Europese richtlijn zal van toepassing zijn op meer dan 50.000 bedrijven die hun CO2-uitstoot moeten meten, en in het bijzonder de CO2-voetafdruk van hun wagenpark moeten berekenen. Grote bedrijven en hun toeleveranciers zullen hier in 2024 de eerste gevolgen ondervinden, zo verwacht Webfleet.
"Leveranciers van bedrijven die onder de CSRD vallen, zullen hun CO2-uitstoot moeten berekenen en nauwkeurig rapporteren", zegt De Vries. "Deze berekening kan handmatig worden uitgevoerd, maar bedrijven die hun voertuigen verbinden met systemen voor wagenparkbeheer besparen veel tijd. Webfleet biedt bijvoorbeeld een eenvoudige oplossing waarmee automatisch een betrouwbaar CO2-rapport kan worden opgesteld dat voldoet aan de voorschriften en dat gecertificeerd is door de onafhankelijke instantie TÜV Rheinland."
Elektrificeren van vloten
Webfleet voorziet dat 2024 een belangrijk jaar wordt voor de adoptie van elektrische voertuigen (EV's) in wagenparken. "Een snelle technologische vooruitgang, samen met wereldwijde inzet voor duurzame ontwikkeling, creëert een bijzonder gunstige omgeving voor elektrificatie", weet De Vries.
Volgens een onderzoek van Webfleet naar het potentieel van wagenparken met elektrische voertuigen zou 61% van de bedrijfsvoertuigen in Europa met een brandstofmotor kunnen worden vervangen door elektrische voertuigen. Bovendien besparen bedrijven met EV's gemiddeld 5.665 liter brandstof per voertuig per jaar, €3.599 aan kosten per voertuig per jaar en ook 15 ton CO2 per voertuig per jaar.
Intelligent opladen van elektrische voertuigen
Een van de belangrijkste uitdagingen voor bedrijven met elektrische voertuigen is het opladen daarvan. Volgens Webfleet zullen in 2024 nieuwe laadoplossingen worden geïntroduceerd om laadcycli te optimaliseren, de levensduur van batterijen te verlengen en te besparen door het plannen van het opladen tijdens daluren.