Baas Warehousing & Transport heeft onlangs de eerste volledig elektrische truck aan haar wagenpark toegevoegd: een Scania 40R 4x2 trekker. Met deze investering onderstreept het familiebedrijf, dat al meer dan een eeuw actief is, zijn ambitie om de energietransitie binnen de logistiek actief vorm te geven.
Een familiebedrijf met historie en toekomst
Sinds de oprichting in 1916 is Baas Warehousing & Transport uitgegroeid tot een toonaangevend logistiek dienstverlener met een sterke regionale basis. Het bedrijf telt inmiddels 35 vrachtwagens en een team van zo’n 50 medewerkers. Vanuit het hoofdkantoor in Bunschoten worden distributieritten uitgevoerd door de gehele Benelux. Daarnaast beschikt Baas over 16.000 palletplaatsen in de eigen opslagfaciliteit.
“Wij zijn een echt familiebedrijf. Inmiddels werkt de vijfde generatie mee in het bedrijf en houden we de organisatie bewust laagdrempelig. Chauffeurs kunnen altijd binnenlopen – dat hoort bij onze manier van werken,” vertelt directeur Henk Vedder.
Focus op diversiteit en specialisatie
Ongeveer de helft van de activiteiten van Baas is gericht op temperatuurgereguleerd vervoer en opslag, met een sterke specialisatie in diepvriesdistributie. De andere helft bestaat uit diverse transportdiensten, waaronder ook hijswerk met een zwaar uitgevoerde Scania S500 met kraan. Door deze veelzijdigheid kan het bedrijf inspelen op uiteenlopende klantbehoeften.
Waarom elektrisch?
De nieuwe Scania 40R is de eerste elektrische truck in het wagenpark van Baas. “We hebben meerdere merken overwogen, maar het gevoel bij Scania was gewoon het beste,” aldus Vedder. “Soms is dat niet rationeel, maar meer een kwestie van vertrouwen.”
De truck is niet aangeschaft voor een specifieke klant, maar als bewuste stap richting verduurzaming. “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, zowel voor onszelf als voor onze klanten. Met een coldstore zijn we zelf een grootverbruiker van energie. Wij verwachten dat de energietransitie niet óf diesel, óf elektrisch, óf waterstof zal zijn, maar een combinatie. Het wordt én, én, én. Met deze elektrische truck zetten we de eerste stap en kijken we wat dit betekent voor onze dagelijkse operatie,” legt Vedder uit.
Praktijkervaring en pilotfunctie
De truck wordt breed ingezet in de distributie binnen de Benelux. Belangrijk doel is ervaring opdoen met de prestaties in de praktijk. “Vooral in de winter, met koude omstandigheden, zijn we benieuwd hoe de actieradius en inzetbaarheid zich houden. Dit is echt een pilot waarmee we de mogelijkheden én uitdagingen in beeld brengen,” aldus Vedder.
De vaste chauffeur op de truck is een zeer ervaren medewerker die al meer dan 25 jaar bij Baas in dienst is. “Het rijden met een elektrische truck vraagt een iets andere manier van werken. Maar hij is rustig en ervaren – precies de man die dit traject kan dragen,” zegt Vedder. Scania levert de voertuigen standaard af inclusief een uitgebreide training die ook meetelt voor de Code 95.
Voorbereid op de toekomst
Baas Warehousing & Transport beschikt op het eigen terrein over een laadvoorziening voor twee elektrische trucks, waardoor de eerste stap naar elektrificatie volledig in eigen beheer kan worden ondersteund. Tegelijkertijd bereidt het bedrijf zich voor op de komst van zero-emissie zones in steden.
“Het zal steeds uitdagender worden om met diesel de binnenstad in te gaan. Wij willen vooroplopen en onze klanten ook in de toekomst volledig ontzorgen. Deze elektrische Scania is een belangrijke stap om die belofte waar te maken,” besluit Vedder.