De inzet van generatieve Artificial Intelligence (AI) voor het verbeteren van bedrijfsprocessen heeft inmiddels ook in de Nederlandse transportsector de stap gemaakt van theorie naar praktijk. Dat blijkt uit het nieuwe onderzoeksrapport Foundry for AI by Rackspace (FAIR) 2024, dat werd uitgevoerd in opdracht van Rackspace Technology.
Het FAIR 2024 AI Research werd in januari en februari 2024 uitgevoerd door Coleman Parkes Research in opdracht van Rackspace Technology. De bevindingen zijn gebaseerd op de antwoorden van Nederlandse IT-beslissers uit onder meer de sector transport en logistiek.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de adoptie van AI uitzonderlijk snel verloopt. Bij 30% van de Nederlandse organisaties is AI momenteel volledig geïntegreerd in toepassingen voor de productiviteit van werknemers en nog eens 26% van de bedrijven zetten hierin de eerste stappen. De respondenten zien ook voordelen van AI voor interne processen: 25% zegt AI hierin volledig te hebben geïntegreerd en 36% bevindt zich hiermee in een vroeg stadium. Het gebruik van AI is echter al het verst gevorderd in de ontwikkeling van producten en diensten voor klanten. Hierin heeft 30% van de Nederlandse bedrijven AI al volledig geïntegreerd en nog eens 35% bevindt zich hiermee in de beginfase. Bijna de helft (48%) van de Nederlandse respondenten gaf aan "operationeel klaar" te zijn voor AI.
"Eerdere innovaties op IT-gebied, zoals de mainframe, client-servers en cloud computing, hadden vaak een aanlooptijd van jaren. Wat AI betreft nemen organisaties echter nauwelijks een afwachtende houding aan. Sterker nog, ze springen er over de hele linie met beide voeten in", zegt Boudewijn van Dulken, general manager Northern Europe bij Rackspace Technology. "Nu AI steeds meer gemeengoed wordt, onder meer dankzij eenvoudigere gebruiksmodellen, is het een tool die bijna overal past, en die een brede impact heeft op alle aspecten van de organisatie."
Investeringen in AI blijven toenemen
Uit het onderzoek blijkt dat de budgetten voor AI in 2024 zullen zijn verdubbeld ten opzichte van 2023. Deze investeringen leveren ook een aanzienlijk rendement op: 87% van de Nederlandse respondenten meldt dat hun bedrijven tastbare voordelen hebben ondervonden van de implementatie van AI - een stijging van maar liefst 10% ten opzichte van de Rackspace-enquête van 2023.
Als de belangrijkste redenen om aan de slag te gaan met AI/Machine Learning (ML)-initiatieven noemen de respondenten efficiëntieverbeteringen op het vlak van intelligent zoeken (60%), documentverwerking (61%) en klantenbinding (55%). De drijvende kracht achter de AI-strategie van hun bedrijf is volgens 56% van de respondenten de IT-afdeling. IT-teams krijgen echter ook steun van verschillende andere afdelingen, zoals klantenservice (48%) en marketing, verkoop en financiën (41%). “De wijdverspreide toepassing van AI in verschillende bedrijfsonderdelen geeft aan dat organisaties het erkennen als een impactvolle technologie met ongekende nieuwe mogelijkheden”, zegt Van Dulken.
Beveiliging en ethiek blijven een punt van zorg
Ondanks de wijdverspreide en snelle adoptie van AI blijven organisaties voorzichtig met de daaraan gerelateerde risico's, waaronder ethische en beveiligingsproblemen. Zestig procent van de Nederlandse respondenten noemt IT-beveiliging als het grootste risico voor de toepassing van AI, terwijl slechts 49% van hen aangeeft dat ze een goed beleid hanteren voor het naleven van regels voor gegevensbeheer en -beveiliging.
Ook ethiek is een belangrijk punt van zorg. Meer dan de helft van de respondenten beschouwt het verantwoord en ethisch gebruik als onderdeel van AI-governance. Onder 'verantwoorde AI' verstaan de respondenten onder meer privacybescherming (62%), verantwoordingsplicht (57%) en transparantie (52%).
AI-talent en bijscholing
Het onderzoek onderschrijft ook dat er een aanhoudend tekort is aan mensen met AI-vaardigheden. Bedrijven zoeken onder meer kandidaten voor softwareontwikkeling (53%), machine learning (46%) en data-analyse (49%) en technici op het gebied van machine learning (46%), automatisering (45%) en governance (49%). Bovendien biedt 34% van de bedrijven momenteel AI-trainings- en leerprogramma's aan, terwijl nog eens 50% van plan is dergelijke programma's in de nabije toekomst te ontwikkelen.