Vlak voor begin serieproductie nemen Simon Loos en Albert Heijn al een eActros in gebruik.

Vlak voor begin serieproductie nemen Simon Loos en Albert Heijn al een eActros in gebruik.

10 oktober 2021 om 12:03

Simon Loos heeft als eerste bedrijf in Nederland de nieuwe pre serie van de Mercedes-Benz eActros in gebruik genomen.



* Productiemodel van de eActros biedt meer batterijcapaciteit (+180 kWh) en een dubbel zo grote actieradius (tot 400 km) ten opzichte van prototype.

* De eActros maakt in Nederland haar debuut op Zero Emission Ecomobiel op 12, 13 en 14 oktober.

* Simon Loos zet de eActros in om filialen van Albert Heijn in de drukke binnensteden emissievrij en geluidsarm te bevoorraden.



De volledig elektrisch aangedreven truck wordt ingezet om Albert Heijn-filialen in de binnenstad CO₂-neutraal te bevoorraden. De ingebruikname van deze truck komt voort uit een succesvolle samenwerking. Martin Knijnenburg, Manager Sales bij Mercedes-Benz: “Simon Loos en Albert Heijn voeren sinds juni 2020 al praktijktests uit met het prototype van de eActros. Dit leverde indrukwekkend veel waardevolle data op.”



De eerste in serie geproduceerde eActros is een grote innovatie in de truckwereld. Martin Knijnenburg vertelt: “Tot nu toe zagen we vooral omgebouwde elektrische trucks: de verbrandingsmotor is dan vervangen door een elektromotor en een accupakket. Het prototype dat we sinds 2020 hebben ingezet had een vergelijkbare configuratie met 2 naafmotoren die samen 2 keer 125 kW leverden. Bij het productiemodel van de eActros ligt het echter allemaal compleet anders. De volledige ruimte tussen de cabine en de achteras, waar je bij een dieseltruck de motor, versnellingsbak en aandrijfas vindt, is nu ‘from scratch’ opnieuw ingericht. Alles is optimaal vormgegeven voor de toepassing: dit is een elektrische truck die klaar is voor de toekomst. De aanpak leidde tot indrukwekkende cijfers. Deze eActros heeft een batterijcapaciteit van 420 kWh (vier batterijen van elk 105 kWh) en een actieradius tot 400 kilometer. Ter vergelijking: het prototype had een capaciteit van 240 kWh en kwam tot 200 kilometer.”



Meeste data van Europa

De productie van de eActros start in de loop van oktober, maar Simon Loos rijdt er nu dus al mee rond. Volgens Knijnenburg is dit een logisch vervolg op de eerdere samenwerking tussen Mercedes-Benz, Simon Loos en Albert Heijn. Hij legt uit: “Met 20 exemplaren van het prototype heeft Mercedes-Benz in 2020 en 2021 in heel Europa praktijktests uitgevoerd. In Nederland reed Simon Loos er met eentje voor Albert Heijn. Alle bewegingen, de laadtijden en gebruiksgegevens werden minutieus gemonitord om zo inzicht te krijgen in de dagelijkse inzet van deze truck. Van alle eActros-prototypes bij verschillende Europese transporteurs leverde het door Simon Loos ingezette exemplaar met afstand de meeste data op. Wij zijn dan ook trots op deze samenwerking. De inzichten droegen bij aan het eindproduct dat nu Albert Heijn-filialen gaat bevoorraden.”



Steeds een adequate reactie

Wagenparkbeheerder Wim Roks is ook te spreken over de samenwerking: “Het is fijn om te werken met zo’n professionele organisatie. In het hele project konden we bij vragen of opmerkingen steeds op een snelle en adequate reactie van Mercedes-Benz rekenen. We hebben het prototype van de eActros héél intensief ingezet. Iedere dag reed de truck van 7.00 tot 23.00 uur tussen Albert Heijn-filialen in de Randstad. Deze inzet stelt uiteraard hoge eisen aan de oplaadvoorzieningen. Het is belangrijk dat het voertuig en de laadpaal goed met elkaar communiceren om het opladen van de batterijen te kunnen starten en juist dit bleek uitdagend te zijn.



Lifeline met R&D-afdeling

Roks vervolgt: “De toepassing van elektrische aandrijving in de truckwereld is nieuw. Standaardisatie van koppelingen heeft bijvoorbeeld nog niet plaatsgevonden en het ontbreekt aan ervaring met laadinfra die aansluit op de dagelijkse realiteit. Met Mercedes-Benz en Albert Heijn zijn we de uitdaging aangegaan: met elkaar hebben we gebouwd aan vier goed werkende, betrouwbare laadstations voor Albert Heijn. Gedurende het hele project hadden we daarvoor een lifeline met de R&D-afdeling van de Mercedes-Benz-fabriek, maar ook met een door hun aangewezen leverancier van de laadapparatuur. Door op die manier slim de samenwerking aan te gaan, konden we pionieren.”



Geluidloos naar Albert Heijn

De elektrisch aangedreven trucks van Mercedes-Benz rijden lokaal volledig CO₂-neutraal, maar ze hebben nóg een duidelijk voordeel. Ze doen hun werk, zeker in vergelijking met dieseltrucks, geluidsarm. Peter Leegstraten, Manager Transport Expertise bij Albert Heijn vertelt: “We hebben op dit moment zo’n 1.000 winkels in heel Nederland en een groot deel daarvan ligt in de binnensteden. Sinds 2006 zetten we ons er actief voor in om, met onder andere geluidsarme koeltrailers, ons geluidsniveau zo laag mogelijk te houden. Daarbij sloten we ons in 2014 aan bij de Green Deal ZES: we willen in 2025 ons werk in de binnensteden zoveel mogelijk emissievrij doen als de Zero Emissie zone’s in werking treden, en in 2030 moet het ook in elke Zero Emissie zone als de transitieperiode eindigt. En dus zoeken we al jaren naar beschikbare, betaalbare en betrouwbare alternatieven voor dieseltrucks. Albert Heijn is ontzettend blij met de samenwerking in de driehoek met Simon Loos en Mercedes-Benz. Iedereen was transparant over de doelen en de lijntjes waren kort. Samen hebben we snel veel waardevolle lessen geleerd op het gebied van elektrische mobiliteit, waardoor we weten wat er nu kan én wat er nog nodig is.”



Actief blijven ontwikkelen

Peter Leegstraten vervolgt: “De truck die het succesvolle prototype opvolgt, deze eActros, nemen we nu in gebruik. Dit model maakt duidelijk dat er grote stappen zijn gezet. Deze eActros is er gewoon klaar voor om onze ambities waar te maken. Op het gebied van infrastructuur is er nog veel werk te doen. Daarom blijven we de komende jaren actief ontwikkelen, samen met Simon Loos en Mercedes-Benz en in goed overleg met de leveranciers van elektriciteit en laadinfrastructuren. Het doel is dat straks ook de trekkers op elektriciteit rijden en dat er steeds voldoende stroom beschikbaar zal zijn, ook tijdens piekmomenten, om onze logistieke systemen optimaal te laten draaien.”



De dagelijkse route van de eActros begint bij het regionale distributiecentrum van Albert Heijn in Delfgauw. Van daaruit bevoorraadt de e-truck supermarkten in verschillende steden in de regio, waaronder Rotterdam, Den Haag en Delft. De eActros zal zeven dagen per week rijden en elke dag tot 300 kilometer afleggen. De accu's worden 's nachts opgeladen op het terrein van Albert Heijn in Delfgauw, waar Albert Heijn vier snellaadstations heeft gebouwd. Doordat deze nieuwe eActros een fors grotere batterijcapaciteit heeft is het waarschijnlijk niet meer nodig om tussen twee ritten in extra op te laden.



De Mercedes-Benz eActros is op de Nederlandse beursvloer binnenkort in het echt te zien. Op 12, 13 en 14 oktober vindt Zero Emission Ecomobiel 2021 plaats in de Brabanthallen. Mercedes-Benz Trucks Nederland BV is te vinden op standnummer 6.B070.


Vlak voor begin serieproductie nemen Simon Loos en Albert Heijn al een eActros in gebruik.

Vlak voor begin serieproductie nemen Simon Loos en Albert Heijn al een eActros in gebruik.