Vijftien Volvo-trucks voor Comgoed Transport.

Vijftien Volvo-trucks voor Comgoed Transport.

11 maart 2019 om 14:06

Comgoed Transport uit Dirksland heeft onlangs de laatste uit een serie van vijftien nieuwe Volvo FH-trucks in ontvangst genomen.



De Volvo FH-trekkers en containerwagens worden ingezet voor de distributie van compost, biomassa, champost en grond- en reststoffen. De focus op veiligheid en de nabijheid en betrokkenheid van Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus waren belangrijke redenen om voor Volvo Trucks te kiezen.



De vijftien nieuwe Volvo-trucks zijn het afgelopen jaar stapsgewijs afgeleverd. Comgoed Transport kreeg vorig jaar reeds de beschikking over zeven Volvo FH 4x2-trekkers en drie Volvo FH 6x4-containerwagens met haakarmsysteem. Dit jaar zijn vijf Volvo FH 460 6x2-trekkers met Globetrotter-cabine geleverd.



Veiligheid

Comgoed Transport koos na een uitgebreide oriëntatie voor Volvo-trucks. Het ruime pakket aan opties, betrouwbaarheid en de aandacht voor veiligheid speelden een doorslaggevende rol. De trucks zijn dan ook zonder uitzondering rijk uitgerust, onder meer qua veiligheid. “Veiligheid is onderdeel van onze bedrijfsfilosofie”, zegt mede-eigenaar Florus van der Paauw van Comgoed Transport. “We gaan voor maximale veiligheid voor onze chauffeurs, klanten en medeweggebruikers.”



De trucks zijn voorzien van Safety First Pro Line. Dat pakket bevat de meest uitgebreide en geavanceerde veiligheidssystemen, zoals Lane Change Support, Driver Alert Support, Lane Keeping Support en Forward Collision Warning met noodremfunctie en het Visibility-pakket. Dat pakket bestaat uit statische bochtverlichting, mistlampen aan de voorzijde, koplamsproeiers, regensensor, automatische lichtschakelaar en Bi-Xenon-verlichting. Daardoor wordt het zichtveld voor chauffeurs geoptimaliseerd en is het voertuig beter zichtbaar in het verkeer.



Midliftas

De Volvo 6x2-trekkers zijn af fabriek geleverd met midliftas. “Daar hebben we voor gekozen om het laadvermogen en de aslastverdeling te optimaliseren”, zegt Van der Paauw. De midliftas levert een gewichtsbesparing van circa 400 kilo op ten opzichte van een conventionele 6x2-trekker. De trucks zijn ook voorzien van Work Remote, de draadloze afstandsbediening waarmee onder andere het gewicht uitgelezen kan worden. “Chauffeurs kunnen dan naast de truck staan waardoor zij een goed overzicht hebben en aan de shovelmachinist kunnen aangeven wanneer ze genoeg hebben. Dit voorkomt overbelading en heeft ook weer te maken met veiligheid.



Dynafleet & Connectivity

De Volvo’s FH zijn tot slot uitgerust met het bandenspanningsmeetsysteem Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) en Dynafleet. Dit transportinformatiesysteem genereert een continue stroom data over onder meer de rijstijl van de chauffeur en de prestaties van de truck. Dat laatste aspect speelt een belangrijke rol bij het onderhoudsplan, waarvoor Comgoed Transport zich volledig laat ontzorgen door Bluekens Truck en Bus.



Van der Paauw: “Just-in-time onderhoud is voor ons belangrijk. Wij willen niet olie verversen om het olie verversen, maar onderhoud laten verrichten als dat nodig is. Om dat goed te kunnen bepalen hebben we data nodig. Dynafleet en Connectivity, waardoor Bluekens Truck en Bus de status van de truck kan monitoren, helpen daarbij.”


Vijftien Volvo-trucks voor Comgoed Transport.

Vijftien Volvo-trucks voor Comgoed Transport.