Twee Volvo FH LNG-trekkers voor transportbedrijf Datrans.

Twee Volvo FH LNG-trekkers voor transportbedrijf Datrans.

9 juli 2019 om 13:53

Datrans Nederland uit Wanssum heeft twee Volvo FH 420 LNG 4x2-trekkers aan het wagenpark toegevoegd.



Daarmee wil het transportbedrijf een bijdrage leveren aan een schoner transport. Doorslaggevend bij de keuze om nu te investeren in Volvo LNG-trucks is het feit dat er in Duitsland geen Maut hoeft te worden betaald. De levering kwam tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Nebim.



Datrans Nederland is gespecialiseerd in transport van en naar Zwitserland. “In Duitsland hoeft tot en met 2020 geen Maut te worden betaald voor LNG-trucks en dat maakt het voor ons interessant om nu deze trucks aan te schaffen”, vertelt Laura Hagens van Datrans Nederland. “Het gros van ons kilometrage maken we namelijk in Duitsland. Wij gaan met de LNG-trucks iedere morgen naar Keulen waar we vijf trailers omkoppelen bij de containerterminal. Die gaan vervolgens per trein naar Weil am Rhein, op de grens van Duitsland en Zwitserland. In Keulen nemen we volle trailers weer mee die deze kant op moeten.”



Optimaal profiteren van Maut-voordeel

Hagens acht de LNG-trekkers daarnaast ook zeer geschikt voor het estafettesysteem dat het bedrijf hanteert. Daarbij worden trailers met goederen die naar Zwitserland moeten in Schwegenheim (Duitsland) omgekoppeld. “Dat omkoppelen houdt in dat een nachtchauffeur een trailer vanuit Wanssum richting Zwitserland rijdt. In Duitsland zet de chauffeur deze trailer neer en koppelt hij een trailer afkomstig uit Zwitserland aan met spullen die naar Nederland moeten. De trucks zijn dus eigenlijk 24 uur bemand en rijden zoveel mogelijk in Duitsland, waardoor we optimaal profiteren van het Maut-voordeel.”



CO2-reductie

Datrans ziet de stap naar LNG-trucks ook als kans om de CO2-footprint te verkleinen. “We dragen graag ons steentje bij aan een schoner milieu en deze trucks stoten 20% minder CO2 uit dan dieseltrucks. Bij de oriëntatie kwam Volvo er qua prijs-kwaliteitverhouding als beste uit en daarom hebben we voor Volvo-trucks gekozen.”



Veiligheid en zicht

Met het oog op de verkeersveiligheid zijn Volvo-trucks standaard uitgerust met veiligheidsopties zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie en Lane Keeping Support. Aanvullend zijn deze LNG-trucks ook voorzien van Adaptive Cruise Control en het Visibility Pro-pakket, dat zorgt voor optimaal zicht. Het Visibility Pro-pakket bestaat onder meer uit statische bochtverlichting, koplampsproeiers, regensensor, automatische lichtschakelaar en Bi-Xenon-verlichting.



Samenwerking Nebim

De Volvo LNG-trucks zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Nebim in Venlo, dat ook service en onderhoud voor zijn rekening neemt. Een van de doorrijstraten bij Nebim Venlo is speciaal uitgerust om veilig aan LNG-trucks te kunnen werken. “Wij werken al langer samen met Nebim en daar zijn we zeer tevreden over”, vertelt Hagens. “Nebim is er voor ons als wij hen nodig hebben. Niet alleen bij de aankoop van materiaal, maar ook voor service en onderhoud. Wij hebben namelijk voor al onze Volvo-trucks een onderhoudscontract. Het is prettig om op zo’n partij terug te kunnen vallen.”



Over Datrans Nederland

De vloot van Datrans bestaat uit 58 trekkers, waarvan nu zes Volvo-trucks, en 130 trailers. Het bedrijf is volledig georiënteerd op vervoer van en naar Zwitserland. “Van stukgoed tot bulkgoederen”, vertelt Laura Hagens. “Zwitserland is niet aangesloten bij de Europese Unie en dat betekent dat bedrijven rekening moeten houden met allerlei zaken, bijvoorbeeld rond in- en uitklaring van goederen. Wij zijn daarin gespecialiseerd en kunnen de klant ontzorgen. Het bedrijf is in 1981 opgericht door mijn vader Ruud Hagens, die nog steeds directeur en eigenaar is. Hij ging als eigenrijder op Zwitserland rijden en heeft het bedrijf gaandeweg uitgebouwd tot wat het nu is.”


Twee Volvo FH LNG-trekkers voor transportbedrijf Datrans.

Twee Volvo FH LNG-trekkers voor transportbedrijf Datrans.