Scania met laadbak en aanhanger met schuifvloer van Kraker.

Scania met laadbak en aanhanger met schuifvloer van Kraker.

11 juli 2019 om 12:06

Bijzonder combinatie voor Van Egmond Potgrond verkocht door MFTC.



Kraker's verkooppartner MFTC heeft aan Van Egmond Potgrond een op maat gemaakte combinatie geleverd. Van Egmond was duidelijk in hetgeen ze wilden: een Scania motorwagen met een Kraker-opbouw met daarachter een Kraker-aanhanger, beiden uiteraard met schuifvloer.



Familiebedrijf met lange traditie

Van Egmond Potgrond is een familiebedrijf pur sang. Het is gestart in het begin van de vorige eeuw en sinds overgegaan van generatie op generatie. Sinds 2014 is de dagelijkse leiding van het bedrijf in handen van Lysia van Egmond, achterkleinzoon van de oprichter. Het bedrijf levert substraten en grondstoffen aan kwekerijen, tuincentra en ook aan collega's in de potgrondsector. Van Egmond is ook actief in im- en export van veen. Het veen wordt geïmporteerd vanuit onder andere de Baltische staten en Scandinavië en wordt per schip vervoerd naar de Amsterdamse havens, wat sinds 1997 ook de thuisbasis van Van Egmond Potgrond is. Met de eigen vloot worden de klanten in Nederland en België beleverd.



De vloot van Van Egmond bestond tot voor kort uit vijf voertuigen: vier Kraker-combi's en één Kraker-oplegger. Met de oplevering van deze nieuwe combinatie is dit uitgebreid naar zes voertuigen. Zonder uitzondering kiest Van Egmond voor Scania als trekkend voertuig.



De nieuwe combinatie is helemaal gebouwd op klantspecificatie en dat heeft geleid tot een Scania R500 met een Kraker-opbouw met schuifvloer en een 3-assige Kraker-aanhanger, ook met schuifvloer. De totale inhoud van de combinatie is 95m3.



De keuze voor een combi boven een trekker-oplegger is een bewuste (dus in plaats van trekker-oplegger) omdat Van Egmond vaak in kleine ruimtes en op krappe percelen moet lossen. De aanhanger kan dan worden afgekoppeld, maar er wordt op deze manier wel zoveel mogelijk volume in één keer vervoerd. Om diezelfde reden, dus weinig ruimte, is ook de hoogte van de combinatie aangepast naar 3.60m in plaats van de standaardhoogte van 4m. De deuren zijn dubbel scharnierbaar, ook weer om zo min mogelijk ruimte nodig te hebben. Doordat de derde as van motorwagen is gestuurd zijn vrijwel alle laad- en loslocaties bereikbaar met deze combi.



Van Egmond vervoert zijn producten als bulk, in big bags of in big bales op palletten, in hoeveelheden die per klant variëren. Met de inzet van een combi kunnen meerdere klanten in één rit worden bevoorraad. Laadbak en aanhanger zijn beiden voorzien van een meeloopschot en ladingscheidingszeil waardoor verschillende producten tegelijkertijd kunnen worden vervoerd en afzonderlijk worden gelost.



Van Egmond en Kraker Trailers zijn geen onbekenden van elkaar. Al in 2004 werden de eerste contacten gelegd. Directeur Lysia van Egmond is helder waarom er al een lange relatie tussen beide bedrijven bestaat: "Kraker Trailers ontwikkelt en bouwt betrouwbare en mooie spullen. Nu hebben we contact met MFTC omdat zij de verkoop van Kraker voor de Nederlandse markt doen en dat verloopt helemaal naar wens."



Scania is Van Egmond's vaste leverancier voor trekkend materieel. Bij Scania Sassenheim werd de combinatie afgebouwd en werd het geheel afleverklaar gemaakt. De opties die door Scania zijn aangebracht zijn met name extra verlichting op de trekker, zoals verstralers, werklampen, zwaailichten en flitslichten in de grill. In de cabine is een omvormer naar 220V gemonteerd.



Het resultaat van de gezamenlijke inspanningen van MFTC, Kraker, Van Egmond en Scania is een volledige op klantwens gebouwde combinatie die naadloos aansluit bij het specifieke transport van Van Egmond.


Scania met laadbak en aanhanger met schuifvloer van Kraker.

Scania met laadbak en aanhanger met schuifvloer van Kraker.