Risico op coronafiles vereist actie van het kabinet.

Risico op coronafiles vereist actie van het kabinet.

27 juni 2020 om 12:30

Voorkom dat het goederenvervoer fileschade ondervindt door meer autogebruik.



Tijdens de coronacrisis is de handel en logistiek een belangrijke pijler gebleken in het op gang houden van Nederland. Door de afname van het autoverkeer op de wegen kon het vrachtverkeer zonder fileschade de bevoorrading van bijvoorbeeld winkels, ziekenhuizen en apotheken verzorgen.



Nu de coronamaatregelen langzaamaan worden versoepeld, worden mensen weer mobieler. Meer werknemers gaan weer naar kantoor. De verwachting is dat werknemers die voorheen gebruik maakten van het openbaar vervoer overstappen naar de auto[1]. Dit blijkt onder meer door de enorme toename van de autoverkopen[2]. Tijdens de zomerperiode is het historisch gezien altijd rustiger op de weg. Ondernemersvereniging evofenedex maakt zich echter zorgen over de bevoorrading van Nederland als mensen vanaf september weer massaal naar kantoor of naar school gaan. Als iedereen dan toch de auto verkiest  boven de metro, trein of bus, bestaat het risico dat het wegverkeer nog steviger vast staat dan voorheen.



Economische schade

De economische schade van files voor het vrachtverkeer is de afgelopen jaren enorm gebleken. Uit onderzoek van evofenedex en TLN uit 2019 bleek dat het bedrijfsleven 1,4 miljard euro schade leed doordat vrachtwagens door files stilstonden of moesten omrijden. Indien vanaf september veel meer auto’s op de weg zijn, zal de economische schade vele malen groter zijn doordat er veel coronafiles ontstaan. Economische schade die juist in deze voor het bedrijfsleven moeilijke tijd zoveel mogelijk voorkomen moet worden.



Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex roept het kabinet en andere partners op het risico op coronafiles tegen te gaan. Hierdoor wordt schade voor het bedrijfsleven voorkomen.


Risico op coronafiles vereist actie van het kabinet.

Risico op coronafiles vereist actie van het kabinet.